7 types Social Media Fans

Ik heb een interessant artikel gelezen op frankwatching.com over de 7 types Social Media-fans. Ik werd er heel nieuwsgierig naar omdat ik aan de ene kant een Social Media-hater ben, om het even weer te benadrukken,  en aan de andere kant de psychologische kant van marketing erg interessant vind.

Het artikel omschrijft dus de verschillende types gebruikers en blijkbaar heeft iedereen zo zijn eigen motivatie waarom en wanneer hij gebruik maakt van Social Media.

Ik heb dit even kort samengevat en een plaatje toegevoegd wat de 7 types heel goed omschrijft. Wie er meer over wil lezen vind de link onderaan de site.

The quiete follower

Een social media gebruiker die stilletjes jouw merk volgt. Hem kan bereiken door het inzetten van sterke en creative call-to-action-buttons.

The casual liker

Zij liken en retweeten af en toe. Door het liken van artikelen van bedrijven willen zij aan hun vrienden laten zien dat zij fan zijn van je merk. Deze gebruiker kan je het beste met call-to-action buttons op Facebook bereiken. Door het liken wordt tegelijkertijd de aandacht van hun vrienden getrokken.

The deal seeker

Deze gebruiker verwacht een beloning te krijgen na het liken van je merk.

The unhappy customer

Deze gebruiker is een ontevreden klant die zijn frustraties met anderen wil delen.Hier is het als bedrijf van belang om middels webcare daarop in te gaan spelen en via monitoring de social media activiteiten in de gaten te houden. Verander de negatieve reactie in een positieve houding.

The ranter

Dit soort gebruiker is ook een negatief iemand die een heel sterke mening heeft over allerlei dingen maar vaak niet eens klant is. Hij hoeft naar zijn mening geen ervaring te hebben met een product of dienst om erover te kunnen zeuren. Als bedrijf moet je proberen hier niet te veel op in te gaan.

The cheerleader

Cheerleaders moet je zeker met aandacht gaan belonen omdat zij door hun vele enthousiasme ervoor zorgen dat je merk qua reputatie steeds weer gepusht wordt.

The loyal fan

Deze fan is trouw aan je merk en verdedigd je merk zowel online als offline.

social media fans

http://www.frankwatching.com/archive/2013/06/15/7-typen-social-media-fans-hoe-ga-je-er-mee-om-infographic/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s