Vormen van Branding

Wat is Branding nou eigenlijk precies?

Een ruime defintite hievoor is: het beeld dat een merk oproept.

Elk bedrijf moet zijn merk branden om bij de consumenten een bepaalde associatie en gevoelens op te wekken met het merk. Dit kan vaak misgaan en kan een merk al snel voor een negatieve reputatie zorgen. Er zijn natuurlijk ook nog de grote jongens als Apple en Coca Cola, die precies weten op welke manier zij hun merk moeten promoten om succesvol te blijven.

Er zijn verschillende vormen van branding en heb ik voor elk type branding een voorbeeldje opgezocht:

·         Citybranding: is bedoeld om een stad of dorp beter te profileren

·         Productbranding: het positioneren van een product

Een goed voorbeeld voor een uitstekende productbranding is die van Apple. In onderstaand filmpje legt Simon Senek uit waarom Apple het zo veel beter doet dan andere bedrijven. Hij noemt tijdens zijn verhaal de golden circle structure op.

golden circle

De golden circle is de manier hoe een bedrijf is georganiseerd, wat zij doen en waarom zij het doen. Het verschil met Apple is dat zij juist andersom denken, beginnend dus bij de `waarom`. Door dit verschil positioneerd Apple haar merk op een betere manier en heeft dit een inspirerend effect op de consumenten.

·         Corporate Branding: Hierbij gaat het om de positionering van een bedrijf in de buitenwereld.

Interpolis die zich willen positioneren als een transparente organisatie is met hun ‘Glashelder’ campagnes een goed voorbeeld.

·         Internal Branding: Bij Internal Branding gaat het om de positionering van een organisatie richting de staff, de medewerkers. Werknemers moeten plezier hebben aan hun werk en trots zijn op het merk waarvoor zij mogen werken. Als dit het geval is presteren medwerkers beter en is er genoeg motivatie om het bedrijf te laten groeien.

Alleen gaat dit niet in alle bedrijven goed en zijn er genoeg organisaties die niet genoeg aandacht besteden aan hun medewerkers.

Google is een goed voorbeeld voor een organisatie met een sterke internal branding. In 2007 en 2008 kreeg Google de titel als beste werkgever.

·         Personal Branding: Dit is het branding van jezelf en met de opkomst van sociale netwerken neemt de personal branding ook toe. Een hele bekende platform voor je eigen branding op een zakelijke en professionele manier is bijvoorbeeld LinkedIn.

 Jaarboek 2012: Marketingfacts

http://greatpreneurs.com/building-a-brand-the-apple-case/

http://iphone.veloor.com/?p=169

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s