Brand Yourself

Ik was altijd van mening dat je als niet-gebruiker van social media beter aan toe bent dan mét allerlei social media account waar mensen dingen over jou te weten kunnen komen, die je maar beter voor jezelf kan houden. Natturlijk ligt aan het jou wat je allemaal upload op internet en wat je over jezelf verteld, maar toch vind ik het internet ergens eng. Je moet in mijn ogen heel goed daarover nadenken wat je aan het openbaar wilt vrijgeven.

Ik ging dus op zoek naar tips voor branding op social media om valkuilen in de toekomst te kunnen voorkomen.

Uit een onderzoek van de Prospective Media Services van 2012 bleek dat een negatieve online reputatie ertoe kan leiden dat je bij je favoriete werkgever niet word aangenomen.

Zo ver was ik zelf al, maaBrand Yourselfr wat kan je eraan doen om een negatieve reputatie te voorkomen?

Het is erg van belang dat je je eigen online reputatie regelmatig gaat checken. Dit kan middels monitoring tools zoals social mention. Social mention wordt voornamelijk door bedrijven gebruikt maar kan inderdaad ook als particulier worden ingezet.

Daarnaast is het belangrijk dat je eigen naam ook alleen maar door jezelf wordt gebruikt. Wie het programma “Catfish” op MTV wel eens heeft gevolgd weet, hoe snel mensen een fake account aanmaken met misschien jouw naam en jouw foto.

Om als werknemer kans te maken bij een bedrijf is het ook belangrijk dat je je profiel steeds up-to-date houdt.

Hoe kan je nou social media platformen effectief inzetten om de aandacht te trekken van potentiele werkgevers?

Wie Facebook gebruikt weet dat je middels de privé instellingen dingen kunt afschermen om zij niet publiek te maken en deze alleen maar aan bepaalde personen laat zien.

Als het om je carrière gaat is het ook wel erg van belang om daarover goed na te denken. Sommige dingen kunnen je wel verder helpen om in contact te komen met bedrijven.

Bijvoorbeeld zou je artikels kunnen linken die relevant zijn voor de branche waarin je straks terecht wilt komen. Let hierbij wel goed op dat deze artikels recente en kwalitatieve content bevatten. Deze relevantie zorgt voor een goede indexeerbaarheid door Google en zal je een proffessioneel beeld bij bedrijven kunnen achterlaten.

Daarnaast kun je je favoriete werkgever gemakkelijk op Facebook en Co. volgen en nieuwigheden volgen. Internet en Social Media maakt alles transparenter en kun je gemakkelijker informatie verkrijgen dan vroeger.

Dit geeft je het voordeel dat je goed voorbereid naar een sollicitatiegesprek kan gaan. Maak er dus gebruik van maar let wel op vertrouwelijke bronnen.

baloisejobs.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s