Facebook

Adverteren op Facebook

                                                                                    

Facebook-Ads of Sponsored Stories

Facebook

Begin van het jaar berichtte Facebook dat zij van plan waren om een „Social Advertising“ programma op de markt te brengen. Dit programma maakt het bedrijven mogelijk om hun reclamemiddelen aan sociale activiteiten te koppelen.

Het idee werd uiteindelijk verworpen omdat er te veel sprake was van privacy schending. Echter kwam Facebook gauw terug met nieuwe ideeën. Gokul Rajaram, directeur Facebook-reclame, presenteerde op de TechCrunch Disrupt conference de nieuwigheden mbt reclame mogelijkheden op Facebook.

Sponsored Stories

Naast de gewone klassieke Facebook-reclame kunnen bedrijven Sponsored Stories inzetten om de doelgroep te bereiken.

Een Sponsored Story is een advertentie die rechts naast het Facebook-profiel getoond wordt. Het bijzondere bij deze advertentie is dat deze zich met veranderingen in de status, check-ins of likes mee verandert en aanpast.

Voorbeeld: Zodra een Facebook-user via de Foursquare-app gaat inchecken bij Starbucks, kan Starbucks vervolgens zijn check-in integreren in haar advertentie om op die manier de vrienden en contacten van de user te confronteren. Op die manier wordt een persoonlijk verhaal omgezet naar een advertentie. Een sponsored story dus.

Gokul vertelde dat dit soort advertentie succesvoller is dan de gewone Facebook-reclame en worden advertenties/bedrijven maar liefst 68% vaker onthouden.

Sponsored stories voor elk bedrijf?

Er wordt aanbevolen om aan sponsored stories te beginnen als bedrijven al degelijk ervaring  en presentie op Facebook hebben kunnen genereren. Het is van belang om rekening te houden met de privacy instellingen van gebruikers. Bedrijven mogen natuurlijk zelf kiezen welk product zij willen gaan promoten en op welke manier zij dit willen doen.

Hierbij zijn er een aantal mogelijkheden, bijvoorbeeld de promotie middels een feature-link naar een blog over het desbetreffende product. Dit soort promotiemiddel valt onder direct product-marketing.Daarnaast kan er gekozen worden om meer (potentiele) fans naar de Facebook pagina te trekken. Dit kunnen bedrijven realiseren door het aanmaken van een “vind-ik-leuk”-advertentie die via de fans van het bedrijf bij de vrienden van de fans terecht komen.

De gewone Facebook-Ads

Bedrijven kunnen ook gewoon kiezen voor de gewone Facebook-Ads. Naast de sponsores stories biedt Facebook hun zakelijke gebruikers standaard display advertising die aan de rechter kant getoond worden.

Deze vorm van advertentie is op Facebook vooral geschikt voor bedrijven die zich nog binnen de Facebook-wereld willen/moeten etableren en is toepasbaar op elke doelgroep. Door de aandacht te trekken worden mensen naar de bedrijfspagina geleidt. Op die manier kan een nieuwe starter op Facebook gauw een netwerk aan vrienden en fans opbouwen.

Pas daarna loont een sponsored story.

Conclusie

Voor grotere en bekendere bedrijven die een speciale doelgroep willen bereiken zijn sponsored stories rendabel en geschikt voor hun marketing-strategie. Kleinere bedrijven die hun imaga willen onderhouden en gewoon contact zoeken met klanten en daarnaast een klein budget hebben, kunnen beter gebruik maken van de gewone FacebookAds.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s