Hyves

Hyves is een Nederlandse Social Media platform en werd opgericht in 2004. Hyves stond er bekend om het grootste social network van Nederland te zijn. Wel veranderde dit met de opkomst van Facebook. Tegenwoordig heeft Hyves rond 11 miljoen leden.Hyves

De doelgroep van Hyves is met de opkomst van Facebook sterk verandert. Waren het vroeger nog gebruikers van alle leeftijden, zijn het tegenwoordig alleen nog maar de jongeren die actief Hyves gebruiken. Dit komt omdat Facebook een minimum leeftijd vereist wil je een account aanmaken.

Personal Branding

Net als met alle andere sociale netwerken kan Hyves gebruikt worden om jezelf te branden. Je hebt middels de privacy instellingen echter de mogelijkheid om je pagina af te schermen voor onbekenden.

Ook is het belangrijk om jezelf te blijven zodat anderen de juiste indruk van je krijgen. Veel mensen doen dat niet en zetten een fictief profiel op, of zijn tenminste niet helemaal eerlijk. Dit is niet de bedoeling van Social Media, en je moet altijd in je achterhoofd houden dat je  potentiële baas je op internet overal zou kunnen tegenkomen.

 

Hyves voor de zakelijke gebruiker

 Bedrijven kunnen op verschillende manieren zakelijk gebruik maken van Hyves. Zij hebben de mogelijkheid om een bedrijfsprofiel, een fanpagina of een branded hyves aan te maken. De fanpina dient door het bedrijf zelf ingericht en beheerd te worden. Hyvers kunnen zich aansluiten bij de fanpagina en kan het bedrijf vervolgens inzicht krijgen in de statistieken van de gebruikers. Het bedrijfsprofiel wordt ingezet om informatie als vacatures en bedrijfsgegevens en nieuwigheden te verstrekken. Daarnaast kun je kiezen voor een branded hyves, een community waarin je met je doelgroep kan communiceren. De kosten voor deze pagina´s liggen tussen de 7000EUR en 12000EUR/jaar.

Ook de advertenties binnen Hyves kunnen doelgroepgericht geplaatst worden. bedrijven kunnen de interesses en de doelgroep aangeven maar ook de regio binnen die zij willen adverteren. Bij Hyves noem je dit “hyverteren”. Hyves zorgt dan ervoor dat de advertenties bij de juiste mensen terecht komen.

Het voordeel van Hyves is dat je een concrete doelgroep hebt. Die is op de meeste Social Media netwerken nogal erg breed. Met hyves beperk je je tot de kinderen en jongeren. Als je de keuze maakt om Hyves als communicatie middel in te zetten voor je doelgroep is het wel van belang om een onderscheid te maken tussen de marketing doelgroep en de marketing communicatie doelgroep.

Ik vind het een interessante platform voor scholen. Opleidingen kunnen hun doelgroep al op een eerder moment benaderen, om later de “juiste” keuze te maken als zij voor een vervolg opleiding moeten gaan kiezen.

Vooral kinderen zijn nogal beïnvloedbaar, en makkelijker van een product of dienst te overtuigen. Zij kunnen de ouders uiteindelijk ook wel snel tot aankoop van een bepaald product overhalen. Ik vind het wel belangrijk dat ouders ergens ook door die bedrijven moeten worden benadert. Dit zou dan via Facebook of dergelijke kunnen gebeuren.

http://www.hyves.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s