Myer Briggs Type Indicator

Nike webshop

1.       De competitieve bezoeker

Deze bezoeker komt niet zo heel vaak voor, het zijn rond 5 tot 10% van de mensen die hierbij horen. De competitieve bezoeker heeft een sterke intuïtie en is een snelle beslisser. Om deze bezoeker te bereiken moet een webshop duidelijk de belangrijkste en relevante feiten laten zien, zoals voordelen van een product en daarnaast afbeeldingen tonen.

De competitieve bezoeker zal niet vaak doorklikken en is het dus belangrijk om alles in een oogwenk te laten zien middels concrete en korte informatie. Ook zijn zij erg gevoelig voor meningen van experts en willen zij zich continu beter maken.

1

De Nike webshop gaat heel goed in op de competitieve bezoeker. Je ziet alleen de belangrijkste feiten, een plaatje van de schoen, de voordelen worden genoemd, er is een klantrating en je kan hem in een klik custimizen. Daarnaast kan je met een klik op de afbeeldingen zien wat de schoen doet en kan je inzoomen.

De competitieve bezoeker wordt dus niet verpletterd met onnodige informatie.

2

2. De spontane bezoeker

Bij het ingaan op de spontane bezoeker is het belangrijk om de zintuigen te prikkelen, ruiken, voelen, horen, zien en luisteren. Omdat deze soort bezoeker zich minder goed kan concentreren moet een webshop door (velle) kleuren, vet gedrukte teksten en afbeeldingen de aandacht zien te trekken. Belangrijke informatie moet duidelijk naar voren komen. Ook filmpjes werken hier goed.

De spontane bezoeker beslist snel en moet je snel kunnen communiceren en directe voordelen noemen, anders wordt deze bezoeker snel weer afgeleid. Het opnoemen van voordelen zal hierbij helpen. Ook dingen als `direct leverbaar`en `de voordelen voor jou`triggeren de spontane bezoeker. Om een snelle beslissing te kunnen nemen zijn product reviews en productvergelijkers ook cruciaal.

Daarnaast is de bezoeker door zijn impulsiviteit gevoelig voor cross- en upsell. Ook producten met een `vandaag besteld, morgen in huis`stellen deze klant gerust.

Ook op de spontane bezoeker gaat Nike heel goed in. Er worden de voordelen in het kort opgenoemd, de leveringsvoorwaarden in het kort vermeld en de reviews getoond. De bezoeker kan zelfs een filmpje bekijken wat dit soort bezoeker natuurlijk enorm triggerd.

Ook de buttons die Nike gebruikt zijn vel en vallen op. Daarnaast wordt er een samenvatting getoond die kort en krachtig is.

Nike doet het heel goed om de site overzichtelijk te houden maar tegelijkertijd de aandacht te trekken. Echter zijn er enkele kleine verbeteringspunten omtrent het opnoemen van leveringstijden en productvergelijking. Hier maakt Nike namelijk geen gebruik van. Pas als je een product toevoegd aan je winkelmandje kun je de leveringstijden zien.

Daarnaast zouden zij gebruik kunnen maken van een productvergelijker om de laatste bekeken producten nog een keer te tonen. Ook word er niks aan cross- en upselling gedaan.

Op deze productpagina hadden gemakkelijk nog zooltjes, sport sokken of trainingsbroeken getoond kunnen worden.

3456

3.       De methodische bezoeker

De methodische bezoeker is een denker en heeft veel feiten nodig om een beslissing te kunnen nemen. Hij neemt de informatie op een zintuiglijke manier tot zich: hier is het ruiken, horen, voelen, zien en luisteren weer belangrijk.

Om op hem in te gaan kan er gebruik gemaakt worden van opsommingen, tabellen en filmpjes. De methodische bezoeker wil de werking van een product graag zien in productdemonstraties middels afbeeldingen  of een filmpje. Deze bezoeker let hierbij dan meer op specifieke informatie en wil dingen graag tot in detail te weten komen. Het is lastiger om de methodische bezoeker te overtuigen omdat hij alle voors en tegens met tegen elkaar afweegt en sceptisch tegenover dingen staat die mis kunnen gaan.

Dit soort bezoekers moet het mogelijk gemaakt worden dat zij tussendoor nog dingen kunnen aanpassen. Ook zal hij reviews goed doorlezen, ook juist de negatieve. Daarnaast moet informatie beschikbaar zijn over leveringsvoorwaarden en garanties en werkt het heel goed om in cijfers te communiceren, zoals ‘het negen punten garantieplan’, of ‘in drie stappen naar…’.

Ook hierin slaagd Nike weer redelijk goed. Op elk mogelijk plekje op de site bieden zij bezoekers met meer informatiebehoefte links naar een volledig overzicht. Zo kan zich de methodische bezoeker helemaal verdiepen in meer voordelen, een uitgebreide size& fit guide, alle reviews volledig doorlezen en details over levering, betaling en garantie doorlezen. Ook zijn er uitgebreide product en benefit omschrijvingen te vinden die onder andere als opsomming worden weergegeven.

Het productvideo en de product plaatjes helpen hem bij het maken van zijn keuze en ook de grafieken/plaatjes naast elk review is slim bedacht en triggeren de zintuigen.

789101112

4.       De humanistische bezoeker

De humanistische bezoeker is een sociaal iemand, die into mensen en relaties is. Hij wordt gekenmerkt door zijn enthousiasme, vrijgevigheid en een goede sfeer. De beslissingen van deze bezoeker zijn wat langzamer omdat hij een band wilt met het product of het bedrijf.

Als hij echt tevreden is laat hij zijn enthousiasme ook aan iederen zien, dit middels sociale netwerken bijvoorbeeld. Hij maakt dus gebruik van allerlei soorten share mogelijkheden maar is het daarnaast ook belangrijk om hem een goede klantenservice te bieden om negatieve reacties te voorkomen.

Om met de humanistische gebruiker te kunnen communiceren moet je de menselijke kant achter je merk laten zien en waar nodig afbeeldingen van mensen, kinderen of dieren laten zien. Succesverhalen van andere klanten werken hier ook erg goed. Ook het duidelijk vermelden van de contactgegevens zijn voor hem belangrijk om en het gevoel van een duidelijke communicatie te creëren.

Om deze bezoeker te kunnen bereiken moet je dus heel open en persoonlijk communiceren en ook laten zie dat je op Facebook en Co aanwezig bent. Op de humanistische bezoeker gaat Nike het minste in. Het lijkt me zelf ook nogal lastig te zijn om een link te leggen tussen afbeeldingen van gezinnen of mensen met een sportschoen. Wel zouden zij gebruik kunnen maken van succesverhalen. Bijvoorbeeld mensen die erg tevreden zijn met deze schoen en vertellen over hoe de schoenen konden bijdragen aan meer beweging en een gezonder leven.

Echter denk ik dat Nike hier bewust voor heeft gekozen.Het is een stoer en sportief merk en dit zijn meestal ook de eigenschappen die de klant kenmerken. De bezoeker is hier minder op zoek naar leuke foto´s die een goede samenleving tonen.

Wel  geeft Nike de mogelijkheid om de productfoto´s meteen te delen en krijgt de humanistische bezoeker de kans om zijn enthousiasme te delen.

Ook wordt er een overzicht getoond van de klantenservice. Het is een duidelijk overzicht en de klant kan gemakkelijk geholpen worden als hij dat wil. De service overzicht wordt helemaal onderaan de site getoond maar is ook in de main navigatiebalk via het vraagteken te bereiken.

1314

Conclusie:

Na het toepassen van de vier types van Myer Briggs bleek dat Nike het in het algemeen heel erg goed doet en ingaat op de verschillende types bezoekers. Zij hebben goed daarover nagedacht hoe zij de verschillende behoeftes tegemoet kunnen komen.

Er zijn wel enkele verbeteringspunten voor het optimaliseren van de site voor de spontane bezoeker en de humanistische bezoeker:

  • productvergelijking aanbieden(bijvoorbeeld de laatste 5 bekeken producten, en/of een wishlist)
  • leveringstijden meteen tonen
  • voorraad tonen
  • gebruik maken van crossselling
  • afbeeldingen van sporters met eventueel een succesverhaal

http://www.concept7.nl/hoe-bereik-ik-mijn-doel-bij-een-methodische-bezoeker/

http://store.nike.com/nl/en_gb/pd/free-5-running-shoe/pid-711002/pgid-711001

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s