Social Media Club Breda

 

Op 17 april heb ik een seminar van de Social Media Club in Breda bijgewoond.

Een van de sprekers was Herman Couwenberg die als online consultant werkt.

Hem heb ik al een keer eerder mogen ontmoeten bij een seminar van de Social Media Club in den Bosch.

Tijdens Herman zijn presentatie noemde hij verschillende voorbeelden van kanalen die beschikbaar zijn binnen de Monitoring.

Hij vertelde zowel wat over gratis of goedkope Monitoring tools als ook over hele dure tools waar je dan ook wel veel meer mee kan.

Voor de B2B markt kan je bijvoorbeeld denken aan tools als Topsy en Bluenod.

Maar ook met de gratis tools als Twazzup kun je al een heel eind komen. Dit tool heb ik tijdens mijn strategisch online marketing plan voor K-eet wel toegepast.

Twazzup scannt alle tweets op een woord/ naam naar keuze en filtert die tweets voor je. Zo kan je als bedrijf  gelijk zien wie en wat er alleemaal over jouw bedrijf gezegd wordt.

En zo nodig ook reageren, vooral op negatieve mentions.. zou je menen.

Maar blijkbaar doen dit rond 70% van de bedrijven niet.

Wat mij betreft een gemiste kans om op negatieve mentions in te gaan en de twijfelaars onder ons met behulp van webcare fan van je bedrijf te laten worden.

Aansluitend op het verhaal van Herman gaf Jeroen Bakker een presentatie over Webcare.

Jeroen werkt bij UWV als adviseur Nieuwe Media en Customer Experience en vertelde dat het webcare team van UWV de binnenkomende telefoontjes over zwangerschap heeft laten dalen met 10.6%. Het webcare team beantwoord vragen en lost problemen of klachten op mbt de dienstverlening van UWV. Door het beantwoorden van vragen op een site als zwangerschapspagina.nl konden zij de klant verder helpen en onnodige telefoontjes dus voorkomen.

De webcare is zeker een aanrader voor bedrijven die meer traffic willen genereren naar hun site. Je kan de klant na het oplossen van zijn probleem meteen doorverwijzen naar de website.

Daarnaast is het actief zijn op community´s ook erg van voordeel. Er worden meer mensen tegelijk geholpen als je op een vraag reageerd, dus de kosten zijn lager, je bespaart tijd, want je hoeft niet steeds dezelfde vraag opnieuw te beantwoorden en je kan door een link naar je website weer traffic realiseren.

Conclusie:

Monitoring en webcare hangen nauw samen.

Ben je van plan om Social Media te gaan monitoren moet je kunnen verwachten dat mensen niet alleen maar positief over jouw merk praten.

Als er veel negatiefs te vinden is of opmerkelijk veel vragen zijn mbt je dienstverlening, dan moet je er zeker iets aan doen.

Webcare is een oplossing!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s