SEO analyse

De SEO analyse heb ik uitgevoerd voor de Zalando webshop, specifiek voor de categorie pagina `dames`.

Dit is de link naar de site:

http://www.zalando.nl/dames-home/

 

Zoekwoorden analyse

Voor een uitgebreide SEO analyse ben ik begonnen met het brainstormen van goede zoekwoorden. Hierbij heb ik alle woorden overwogen die overeen kunnen komen met de woorden die tijdens de zoekopdrachten van bezoekers worden gebruikt. Van de top 10 aan zoekwoorden voor de maandelijkse zoekopdrachten heb ik een grafiekje gemaakt.

a1

 

Het bleek dat het woord `damesmode` het beste uit de bus komt. Dit omdat het met maandelijks 90500 zoekopdrachten in Nederland én wereldwijd en heel hoog zoekvolume heeft maar daarnaast ook nog eens een lagere concurrentie heeft dan de overige woorden uit de top 10(tot op `online shoppen na, maar dit is een vrij breed woord). Het woord damesmode is erg converterend  omdat het branche gerelateerd is en bijdraagt aan de doelen van de website. Daarnaast brengt het de bezoeker eerder naar die pagina dan wanneer er op kleding online gezocht wordt. Dit omdat het specifiek doelt op de categorie dames.

 

On-page optimalisatie

Middels het analyseren van de html code en de tools pingdom.com voor het checken van de laadtijd, een 404 checker voor het checken van de 404 foutmeldingen, een leeftijd domein checker en een duplicate content checker werd de categoriepagina `dames`van Zalando onderzocht.

Het bleek dat er wel wat verbeterd kan worden omtrent zoekwoordenoptimalisatie. Het zoekwoord `damesmode`dat in deel 1 tot het beste zoekwoord werd gekozen, komt slechts in de title tag en in de headings terug. Dit is wel positief omdat de heading de relevantie voor de  zoekresultaten in de zoekmachines verhoogt.

Het wordt aanbevolen om ook de overige punten als de paginanaam, de discription tekst en de anchor tekst middels het gekozen zoekwoord te optimaliseren. De paginaam verteld in het kort waar de site over gaat en de discription tekst wordt door Google gebruikt als er te weinig relevante content op een pagina gevonden kan worden. Het is dus wel belangrijk om in de discription tekst een aantrekkelijke beschrijving in te vullen. De anchor tekst is ook belangrijk voor de indexatie in Google en wordt hierin ook verbetering aanbevolen.

Ook aafbeeldingen met bestandsnamen omtrent het zoekwoord zullen bijdragen aan een betere indexeerbaarheid door Google. Bij Zalando worden te lange bestandsnamen met veel enkele letters en getallen gebruikt, de hele bestandsnaam is daardoor niet goed indexeerbaar.

Positief is wel de URL structuur die heel simpel is (www.zalando.nl) en structureel op elke pagina wordt gebruikt. Ook de domein extensie .nl is goed omdat deze gebruikelijk is in Nederland. Google houdt hier wel rekening mee.

De leeftijd van de domei is iets meer dan 3 jaar. Zodra een site ouder wordt bouwt deze ook gelijk meer vertrouwen op en word de website mettertijd een gevestigde naam in Google.

Daarnaast maakt Zalando geen gebruik van duplicate content, flash, java, pdf en video bestanden. Dit is alleen maar goed omdat duplicate content bijvoorbeeld verwarrend voor Google zou kunnen zijn omdat zij niet weet wat de oorspronkelijke bron is. Het niet gebruiken van flash is positief omdat als je het wel gebruikt vaak voor problemen zorgt. Dit vooral omdat Google vaak de opmaakcode niet kan lezen.

Verder bleek dat Zalando wel javascript en frames gebruikt. Dit is allebei niet erg goed als je een goede indexatie wilt hebben. Bij het gebruikmaken van javascript ziet Google geen links op de website en worden onderliggende pagina´s ook niet opgeslaan in de database. Het toepassen van frames leidt vaak tot rare resultaten in Google en scoren niet optimaal in zoekmachines. Echter kan dit probleem verholpen worden als de noframes geoptimaliseerd worden. Dit heeft Zalando wel gedaan.

Omdat Zalando geen pdf bestanden en video´s gebruikt voorkomen zij slechte zoekresultaten want PDF bestanden zorgen vaak door een langere laadtijd en een minder goede usabilty voor irritaties. Bij het gebruiken van video´s moet er altijd rekening mee gehouden worden dat Gogle geen video´s kan lezen en de video´s dus met zoekwoorden onderbouwt moeten worden om ze indexeerbaar te maken.

Tot slot werd gekeken naar de laadtijd. De laadtijd draagt bij aan de ranking in Google. Google wil zijn klanten websites bieden die gewaardeerd kunnen worden. De laadtijd van de categorie pagina van Zalando is met 3,3 seconden prima.

Daarnaast zijn er geen 404 meldingen op de pagina bekend. Dit is positief omdat het anders zou betekenen dat een pagina niet gevonden kan worden.

 

Off-page analyse

Voor het analyseren van de off-page activiteiten van Zalando werd gekeken  naar relevantie van inkomende links, naar de Social media activiteiten en hoe veel er over het merk wordt gepraat en tot slot naar de lokale optimlaisatie, te weten de vindbaarheid in google maps.

Inkomende links

Door het toepassen van een backlink check tool bleken er voor de categorie pagina backlinks te zijn met anchor teksten als zalando, zolando, dameskleding, shop online now en dames. Hierin is wel weer verbetering te zien. Enkel het woord ´dames´is te breed naar mijn mening.

De locaties van de backlinks zijn wel goed en relevant voor Zalando. Bezoekers kunnen via sites als fashionweb24 en online-winkelen en fotomeisjes op de categoriepagina voor dames op Zalando terecht komen. Dit zijn goede locaties voor backlinks, vooral om dat bezoekers net in de fase van het koopbeslissingsproces zit tussen informatie zoeken en evalueren van alternatieven. Door zich zelf op andere websites te presenteren grijpt Zalando op dit bepaalde moment in om de bezoekers naar de eigen website zien te krijgen.

a2

 

Social Media

Zalando is inmiddels een bekend en sterk merk geworden. Ze zijn natuurlijk aanwezig op veel sociale netwerken om zich te kunnen representeren.

a3

Op Facebook hebben zij maar liefst 55401 like´s in Nederland en 2510 mensen die over het merk praten.

a4

 

Via de tool Social mention werd achterhaald hoe vaak mensen over Zalando praten. De meeste gesprekken en opmerkingen gebeuren op photobucket en youtube.

Het bleek dat het sentiment, de ratio aan positieve opmerkingen tegenover de negatieve heel erg goed is. De ratio voor positieve opmerkingen is 77 en daartegenover is er maar een ratio van 1 aan negatieve opmerkingen.

a5a6a7

Om het sentiment goed te kunnen houden maakt Zalando gebruik van Twitter en doet daar naast gewone  promotie tweets ook aan webcare.

 

a8

 

Local

De vermelding in Google Maps is niet van toepassing. Dit heeft daarmee te maken dat zij alleen een webshop runnen en geen fysieke winkel hebben. Zalando stelt daarom ook nauwelijks contactgegevens op de website beschikbaar.

Conclusie:

Zalando doet het in het algemeen erg goed. Het als beste geanalyseerde zoekwoord wordt ook door Zalando gebruikt, alleen kan dit nog consequenter op de site toegepast worden om de eerste plaats in Google ook te kunnen waarborgen. De resultaten van de off-page analyse vielen erg goed uit voor Zalando en doen zij hun best om een goede ranking voor de website te realiseren en te houden en een goede reputatie  van het merk te waarborgen.

Enkele verbeterpunten zijn:

  • paginanaam, anchor tekst, discription tekst aanpassen
  • bestandsnamen afbeeldingen aanpassen
  • anchor tekst inkomende links deels aanpassen

 

 

http://socialmention.com/search?t=all&q=zalando&btnG=Search

https://www.facebook.com/zalando.nl/likes

https://twitter.com/ZalandoNL

http://www.opensiteexplorer.org/anchors?site=www.zalando.nl%2Fdames-home%2F

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s