Usability Nike

Voor de Usability analyse heb ik een productpagina van de webshop van Nike geanalyseerd. Dit leek me meteen een leuke site, kleurrijk en veel afbeeldingen. Om erachter te komen of de webshop ook daadwerkelijk op alle vier verschillende types webshopbezoekers ingaat en de behoefte van iedereen tegemoet komt heb ik de Myer Briggs Type Indicator toegepast en de overtuigingsprincipes van Cialdini.

De link naar de pagina is:

http://store.nike.com/nl/en_gb/pd/free-5-running-shoe/pid-711002/pgid-711001

De conclusies kun je hieronder al doorlezen. De uitwerkingen van de analyses zijn te vinden op de volgende pagina´s.

 

Conclusies:

Myer Briggs Type Indicator

Na het toepassen van de vier types van Myer Briggs bleek dat Nike het in het algemeen heel erg goed doet en ingaat op de verschillende types bezoekers. Zij hebben goed daarover nagedacht hoe zij de verschillende behoeftes tegemoet kunnen komen.

Er zijn wel enkele verbeteringspunten voor het optimaliseren van de site voor de spontane bezoeker en de humanistische bezoeker:

  • productvergelijking aanbieden(bijvoorbeeld de laatste 5 bekeken producten, en/of een wishlist)
  • leveringstijden meteen tonen
  • voorraad tonen
  • gebruik maken van crossselling
  • afbeeldingen van sporters met eventueel een succesverhaal

 

Overtuigingsprincipes van Cialdini

Nike past de overtuigingsprincipes van Cialdini minder goed toe op haar productpagina´s dan op enkele categoriepagina´s. Het bleek dat er enkele factoren zijn die verbeterd kunnen worden om de webshop te optimaliseren.

Deze verbeteringsfactoren zijn:

  • het tonen van het aantal likes
  • het tonen van autoriteiten op de productpagina´s
  • tonen van voorraad
  • toevoegen van een wishlist
  • sympathie creëren door het tonen van afbeeldingen van mensen op de productpagina´s

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s